Вівторок, 11.05.2021, 06:11
Вітаю Вас Гість | RSS

Мирківська гімназія Горохівської міської ради Луцького району Волинської області

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 36
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог файлів

Головна » Файли » Предмети » Історія

Стаття
04.12.2012, 11:05

Формування толерантності у змісті підручників суспільствознавчого циклу.

Упродовж  століть на теренах нинішньої України мешкали різні народи, які у непростій взаємодії – через конфлікти та компроміси, у співпраці чи протистоянні творили унікальну поліетнічну палітру її нинішнього соціокультурного простору. Ми були і є різними, проте усіх нас об’єднує одна земля та її спільна історія. Українська культура, не втрачаючи своєї цілісності та якісної визначеності, щедро ділилася власними культурними надбаннями, розвивалася, переймаючи від інших культур все життєдайне й гуманістичне. Органічне поєднання національного і загальнолюдського – це необхідна передумова розвитку і збагачення кожної культури. І основною цінністю, яка притаманна людині сучасного світу, є толерантність. Це моральна якість, що проявляється в повазі інтересів, почуттів, звичок інших людей. Це терпиме ставлення до думок, які не збігаються з власними думками, позиціями, віруваннями, терпимість до критики, до поведінки інших. Вона передбачає захист та обґрунтування власної позиції [2, 29]. Або, як свого часу зауважив Ромен Роллан: «Можна і треба бути терпимим і людяним, але сумніватися в тому, що вважаєш істиною та добром, - неприпустимо»  [ 6 ]. Толерантність є обов’язковим принципом будь-якого демократичного суспільства та соціальної держави .  

Яке ж місце у формуванні толерантного середовища належить суспільствознавчим дисциплінам?

Сучасна школа покликана готувати підростаюче покоління до життя в поліетнічному, мультикультурному, багатоконфесійному суспільстві, що глобалізується. Процес формування демократичної держави і громадянського суспільства вимагає від історичної освіти не лише надання певної суми історичних знань, а й формування в учнівської молоді власного ставлення до ідей

і цінностей громадянського суспільства через трансформацію здобутих знань у відповідні переконання. Досягти цього можна, розвиваючи в учнів здатність до критичного осмислення отриманої інформації, сприйняття минулого з позицій багатоперспективності й полікультурності, очима переможця і переможеного, з точки зору різних, часто конфронтаційних політичних, ідеологічних,соціальних, культурних, етнічних, релігійних груп [ 4, 3В ].

Історія тісно пов’язана з поняттям толерантності. Матеріал курсів історії, що викладаються в школі, розкриває суть толерантності, її місце в розвитку людської цивілізації, взаєморозуміння між націями в сучасному суспільстві.

У навчальних програмах проголошуються соціальні цілі історичної освіти: виховання поваги до плюралізму, оцінювання подій, терпимості до «несхожості» і здатності її сприймати. У підручниках подаються не один, а кілька поглядів на події. У вступних та узагальнювальних розділах підручників, робочих зошитів і методичних посібниках з історії України та всесвітньої історії автори наголошують на поліетнічному, полікультурному характері нашої країни, на спільній і нероздільній долі народів, що населяють Україну.

Основним критерієм добору змісту та методики навчальних матеріалів визначено загальнолюдські цінності (толерантність, повага до прав людини, взаєморозуміння, солідарність, свобода, громадянська відповідальність), що сприяють подоланню таких негативних виявів сучасного життя як стереотипи, упередження, ксенофобія, насильство, ненависть. Відповідно в основу навчальних матеріалів покладено розвиток у юної особистості критичного мислення, допитливості, творчості, історичної уяви.

 Кожен із розділів підручника складається із окремих параграфів, складовими яких є традиційний авторський текст, основні поняття та ідеї, історичні джерела та завдання до них; інформаційні, історичні, біографічні довідки. Проблематика кожного із параграфів в межах розділу актуалізується через ключове запитання. Вчителю доцільно доповнити подану інформацію свідченнями очевидців, людей різних часів, з різними позиціями та оцінками минулого. В цьому йому допоможуть додаткові джерела, такі, як посібник «Разом на одній землі. Історія України багатокультурна». В даному посібнику реалізується багатоперспективний підхід при доборі історичних джерел,  який передбачає розгляд певної історичної проблеми з різних кутів зору, не дає готової відповіді на те чи інше питання, але забезпечує можливість критично думати, аналізувати, робити висновки, переживати минуле нашої країни у всьому його розмаїтті [1, 5-6]. Тоді учні починають усвідомлювати, що всі події історії можна розглядати з різних точок зору і кожна з них має право на життя.

 Події, явища, факти історії та культури, які містять деструктивний потенціал ( теми міжнаціональних конфліктів, міжконфесійних суперечок тощо) подаються коректно, виважено без їх оцінювання. Учитель повинен підводити учнів до розуміння того, що вибухи нетерпимості не є невідворотними і в кожній історичній ситуації залишається альтернатива. Для цього він пропонує спрогнозувати інший варіант розвитку тих чи інших подій, вводячи учнів в «історичне поле». Вчитель має знати перелік тем зі шкільного курсу історії України, які потребують формування толерантного ставлення до відповідної історичної події ( перелік таких тем подано у проекті програми спецкурсу «Толерантність на уроках історії України» (для підвищення кваліфікації вчителів історії).

Моральні цінності, серед них і толерантність, є основою соціальної компетентності, що формується в системі діяльності учнів. Одного лише змістового компонента навчального процесу недостатньо. Слід не лише нагадувати школярам про важливість толерантної поведінки, а й спонукати їх до сповідування принципів толерантності в реальному часі та просторі. Найбільше для формування толерантності підходить кооперативний спосіб організації навчального процесу. Саме він відкриває для учнів можливості співпраці зі своїми ровесниками, надає їм можливість висловити їхні власні міркування, дозволяє реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування, успішність якого без прояву толерантності між його учасниками неможлива. У ситуації кооперативного навчання існує позитивна взаємозалежність цілей, що досягається учнями: вони розуміють, що можуть досягти своєї особистої мети тільки за умови, що їхні товариші по групі також досягнуть успіху [7 ].

Подолання недоліків у викладанні історії, пов’язаних з не толерантним відображенням подій, залежить не тільки від внесення виправлень до підручників, програм, а й від учителів, від їх обізнаності, компетентності, від уміння подати новий матеріал, зацікавити учнів запитаннями, ефективно організувати самостійну роботу, активно використовувати  інноваційні форми та методи навчання, такі як дискусія, евристична бесіда, евристичні способи передачі інформації тощо. Учитель історії і права, який прагне бути толерантним, має формувати в учнів толерантне ставлення до подій історії України, а разом з тим і толерантне середовище у школі.

Таким чином, освіта повинна запобігати перетворенню будь-яких ліній культурного поділу (мовних, етнічних, територіальних) на «лінії розколу». Ми неодноразово ставали свідками, коли під час виборчих перегонів розігрувалась карта на роз’єднання населення саме за лініями культурного поділу, а інколи такі лінії загрожують перетворитися на «лінії розколу». Основне завдання суспільствознавчої освіти у цьому відношенні – зробити учням щеплення проти подібного «зіткнення лобами» різних культурних, етнічних та територіальних громад. Місія суспільствознавства полягає в тому, щоб зробити неможливими подібні ігри на протиставлення [3,18 ].

Саме тому толерантність є обов’язковим принципом будь-якого демократичного суспільства та соціальної держави, вона сприяє формуванню взаємоповаги через взаєморозуміння. Вона необхідна для мирного існування в усьому світі та в усіх сферах людського буття.

Категорія: Історія | Додав: Oleg
Переглядів: 420 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2021
Створити безкоштовний сайт на uCoz