План-конспект виховного заходу з теми:
«Безпечний Інтернет»
Мета: дослідити позитивні і негативні наслідки Інтернету; сприяти обізнаності учнів про небезпеки, які існують в Інтернеті та про шляхи їх подолання; мотивувати їх поширювати цю інформацію у своєму середовищі.
Завдання:
- згуртування учнівського колективу;
- розвиток критичного мислення, здогадки, уяви.
- створення умов для розвитку здібностей формувати власну точку зору, робити висновки.
Форма проведення: тренінг.
Вид діяльності: пізнавально-розвивальний.
Вік дітей: 10-11 років.
Обладнання: плакат з правилами, макет сонця, стікери, презентація, парні картки, кольорові картки, картки з назвами казок, шаблон послання.
Хід тренінгу
Вступне слово вчителя:
Доброго дня, дорогі діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про Інтернет. Чи можете ви сказати, що таке Інтернет?
100 років тому, коли не було Інтернету, лист від родичів з України в Америку плив пароплавом та доставлявся сушею місяць. Потім стільки ж люди чекали відповідь. З появою літаків ми на відправку листа і відповідь стали чекати вже не 2 місяці, а 2 тижні. З появою Інтернету лист відправляється і отримується відповідь через кілька секунд.
Чим ще корисний Інтернет і навіщо люди його використовують?
Що ви розумієте під словами безпечне користування Інтернетом?
Сьогодні ми з вами проведемо тренінг на тему, що пов’язана з безпекою в Інтернеті і має назву: «Безпечний Інтернет».
Вправа 1: Правила
Перший крок в організації роботи тренінгової групи у відповідності з принципами проведення тренінгів – прийняття та засвоєння правил роботи. На початку тренінгу рекомендується разом з учасниками самостійно визначити та обґрунтувати правила і протягом усієї роботи їх дотримуватися.
Існує багато можливостей для розробки правил або визначення рамок роботи для групи. Це гарна можливість знайти шляхи до продуктивної співпраці та пізнати одне одного. Під час роботи над правилами створюються умови для кращого визнання власних потреб та особистих відмінностей .
Правила:
Толерантність
Не критикувати
Добровільність
Активність
Говорити коротко, але по суті
Правило піднятої руки
Вправа 2: Побажання
Назвати побажання учасникам тренінгу одним словом. Яке починається на власне ім’я: Оксана – організованості, Катя – кмітливості, Оля – оптимізму, Роман – розумності тощо.
Гра «Плутанина»
Обрати учасника, який виходить або відвертається на деякий час. Всі інші беруться за руки і утворюють коло, яке потім заплутують, повертаючись навколо себе.
Але головне: руки в жодному разі не можна розчіплювати. Коли руки остаточно переплуталися, викликати учасника, який буде розплутувати плутанину. Його завдання – поставити учнів назад в коло і при цьому стежити, щоб руки не розчепилися.
Обговорення: Чи легко було виконати завдання? Чому? Аналогія з мережею Інтернет. Іноді ми можемо заплутатися у великій кількості ресурсів Інтернету або потрапити на сайти із небажаним змістом. Але виплутатися можна завжди, потрібні лише бажання та терпіння [2].
Вправа 3: «Сонечко»
На промінцях сонечка напишіть свою улюблену справу в мережі Інтернет.
Вправа 4: «Анонім»
Доля людини, міста і навіть держави визначена його ім'ям, кажуть мудреці. Кожен з нас при народженні отримує ім'я, яким нас називають близькі, знайомі і зовсім незнайомі люди. Наше ім'я записано в документах. Але в мережі Інтернет, реєструючись на сайтах, ми можемо не називати свого імені, а обрати собі нікнейм. Пропонує дітям представитись так, як вони хочуть, і записати ці імена – вигадані ніки – на картках і повісити на дошку. Завданням учасникам: за нікнеймами назвати учня.
Обговорення: Чи легко було вгадати учасника? Для чого потрібен нік? Чи є переваги у використанні ніку? Інтернет є свого роду дзеркалом, в якому під різноманітними псевдонімами відбиваються життя людей. Але на відміну від світу реального, опинившись в мережі, кожна людина удостоюється можливості приховати свою особистість і діяти по-різному [1].
Вправа 5: «Хто більше?»
Педагог пропонує учасникам об’єднатися у дві групи та за 1 хвилину написати якомога більше назв соціальних мереж. Кожна команда по черзі зачитує по назві, якщо ця назва є в обох групах назви закреслюють. Перемагає та група, у якій залишиться більше не закреслених назв.
Обговорення: Навіщо створюються соціальні мережі? Скільки часу в день вони забирають? Назвіть альтернативи сидінню у мережі.
Вправа 6: «Займи позицію»
Учасники шляхом знаходження пари за карточками розбиваються на дві групи «Плюс» та «Мінус». По черзі називають чітко та коротко позитивні та негативні сторони Інтернету. Учитель записує на ватмані, потім обговорюють їх [2].
Вправа 7: «Бабусині казки»
Разом провести аналогію з небезпеками в мережі Інтернет.
Казка «Троє поросят» – пароль має три рівні: слабкий, середній та сильний.
Для того, щоб створений Вами пароль був достатньо безпечним, рекомендую:
1. Використовуйте не звичайні слова, а комбінації букв, які не несуть сенсу. Це забезпечить захист від "словникових" атак, які перебирають усі слова за алфавітом.
2. Комбінація як великих, так і малих літер, цифр і символів змусить хакера витратити набагато більше часу для перебору варіантів при спробі злому.
3. Особливо важливі паролі треба замінювати хоча б один раз на місяць. 4. Не використовуйте один пароль на декількох інтернет-сайтах.
Казка «Солом’яний бичок» – небезпечна реклама в Інтернеті.
1. Якщо це занадто добре, щоб бути правдою, ймовірно, так і є…
Остерігайтеся реклами в Інтернеті з пропозиціями, занадто привабливими, щоб бути правдою. Реклама, яка обіцяє дорогі товари чи послуги безкоштовно чи майже безкоштовно, як-от нове авто чи відпочинок на райському острові, імовірно, розміщена зі злочинними намірами.
2. Уникайте поширених підозрілих дій…
Рекламні оголошення, які вітають вас як мільйонного відвідувача веб-сайту та пропонують призи (наприклад, новий портативний комп’ютер або планшетний ПК) в обмін на заповнення форми опитування чи обіцяють швидкі й прості способи заробітку («швидко отримуйте високі доходи, працюючи вдома всього дві години на день!») найчастіше не приносять нічого доброго.
3. Остерігайтеся грошових шахраїв, що незаконно використовують ім’я Google… Деякі рекламні оголошення в Інтернеті незаконно використовують слово «Google» або інші торговельні марки, щоб рекламувати неправдиві схеми «роботи вдома» та «швидкого отримання високих доходів». Google не пропонує таких програм. Пам’ятайте: якщо ви не можете знайти продукт чи службу, що рекламуються, в списку продуктів Google або на сторінці рішень для бізнесу, не довіряйте такій рекламі.
Казка «Коза та семеро козенят» – надання інформації незнайомим людям про особисте життя може привести до негативних наслідків.
· Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту. На даний час збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств не з добрих намірів, а для того, щоб дізнатися у дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ю. Оскільки реєстрація в Інтернеті проходить анонімно, часто під виглядом 12-тирічної дівчинки може ховатися 40-річний чоловік. Часто такі особи мають психічні відхилення, що може спричинити моральну шкоду дитині через Інтернет, а, інколи, в приватній зустрічі, і фізичну.
· Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру. Дитину можуть умовити надати інформацію про себе, таку як ім’я, прізвище, адреса, вік, фотокартка та ін., та про членів своєї сім’ї. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр) такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків, чи інших дорослих .
Вправа 8: «Правила розумного користувача Інтернету»
Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на питання:
- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?
- Так. Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо свої правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова «Я».
Вісім правил розумного користувача Інтернету:
- Я буду поводитись в Інтернеті чемно і не ображати інших.
- Я буду залишати негарні веб-сайти.
- Я буду зберігати свій пароль в таємниці.
- Я буду розповідати своїм батькам про проблеми й користуватися їхньою підтримкою.
- Я буду шукати цікаві веб-сайти й ділитися посиланнями зі своїми друзями.
- Я знаю, що можна бути легко обманутим і не буду повідомляти своє реальне ім’я, адресу й номери телефонів батьків.
- Я не буду вірити всьому, що кажуть про себе віртуальні знайомі.
- Я буду обмежувати свій час перебування в соціальній мережі .
Вправа 9: «Валіза» (підсумки)
- На початку вправи кожний учасник отримує стікер та закінчує фразу «Я сьогодні зрозумів ...»
- Тренер на листі ватману малює валізу, пральну машинку і корзину для сміття (або має домашню заготовку).
- Кожному учаснику пропонується розподілити «знання і навички, що вони отримали на тренінгу», за принципом:
- якщо учасник не отримав ніякої цінної для себе інформації або йому було
було нецікаво – стікер «відправляють» до корзини для сміття;
- якщо є нові знання, але їх треба ще раз «прокрутити» - до пральної машини;
якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з собою та
втілювати в життя .
|